Latarnie niedaleko Odry

" Pierwotnie do nawigacji wykorzystywano punkty orientacyjne w terenie, takie jak wzgórza czy wyspy. Gdy to nie wystarczało, zaczęto stosować sztuczne znaki świetlne w postaci płonących stosów drewna. Początkowo rozpalano je w najróżniejszych miejscach, a potem przeniesiono na nadbrzeżne wzniesienia."

 

 "W pierwszym okresie funkcjonowania świetlnych znaków nawigacyjnych do rozniecenia ognia używano drewna, a czasami zamiennie świec i lamp oliwnych. Prawdziwy przełom w tej dziedzinie nastąpił po zastosowaniu urządzeń działających w oparciu o fale radiowe, czyli radiostacji, radiolatarni i radaru." 

 

  Mimo tak wielu nowoczesnych rozwiązań latarnie morskie wciąż nie wychodzą z użycia. Przykładem są latarnie nad rzeką Odrą. Jak widoczne na zdjęciach obiekty znajdują  w rejonie "Inoujścia". Stają się coraz bardziej nowoczesne i bezobsługowe. Sfotografowane zostały osobiście przeze mnie  05 czerwca 2016

 


 " Pierwszą latarnię morską na Helu wybudowano już w roku 1826, a jej otwarcie miało miejsce 1 sierpnia 1827 roku. Wieża latarni miała przekrój okrągły, o wysokości 42 metrów. Była ona zasilana olejem rzepakowym. W przypadku niepogody w Helu oddawano co cztery minuty strzały z armaty. W 1910 roku podczas takiego wystrzału nastąpiła eksplozja prochu, w wyniku której zginął latarnik May. Wcześniej, około roku 1905 zbudowano na wieży maszt do dawania sygnałów flagowych. "Czytaj więcej

 

" Tego typu obiekty nawigacyjne określano także jako “wieże świetlne” lub “wieże ogniowe”. Nie zawsze zresztą, miały one kształt wieży. Około 290 roku starej ery (s.e.) na wyspie Rodos, powstała konstrukcja zwana Kolosem Rodyjskim spełniająca również rolę latarni morskiej, . Była to ok. 40 metrowej wysokości statua przedstawiająca postać greckiego boga słońca -Heliosa, na szczycie której stale płonął ogień. Tym sposobem pogodzono potrzebę kultu bóstwa z ewidentną pomocą w żegludze."
 

"Najsłynniejszą latarnię morską w dziejach Starożytności, zbudowano na wyspie Faros u wejścia do portu w Aleksandrii -największego portu Imperium Rzymskiego. Została wzniesiona w latach 299 -288 s.e. przez Sostrakosa z Knidos i mierzyła aż 130 metrów wysokości. Odpowiadało to 2,5 krotnej wysokości największego aktualnie polskiego żaglowca “Daru “Młodzieży”!. Ogień płonący na najwyższej platformie wieży był widoczny przy przejrzystym powietrzu już z odległości prawie 22 mil morskich (M) tj. około 40 km."  →Czytaj więcej

 





 

Komentarze